Monitorowanie pozycji w wyszukiwarkach – metody i narzędzia

Opublikowany 28 czerwca 2018 w SEO/SEM. Tagi: , , , , .

narzędzia do monitorowania pozycji

Udało Ci się stworzyć świetną stronę internetową z odpowiednią zawartością, rozwiniętymi mediami i promujesz ją w odpowiedni sposób. Ale niestety, nawet po włożeniu dużego wysiłku, Twoja strona nie osiąga takich wyników, jak powinna. A czy zrobiłeś już wszystko pod kątem SEO?

SEO to nie tylko umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w zawartości strony, dobre tagi, indeksy, i tak dalej. To także stałe śledzenie, zarządzanie i optymalizacja miejsca Twojej strony w rankingu Google. Ostatecznie, prawdziwymi rezultatami wysiłku włożonego w SEO (zarówno na stronie jak i w zdobywanie linków) są pozycje, jakie Twoja strona osiąga w wynikach wyszukiwania (SERP) dla poszczególnych słów kluczowych.

Dlaczego śledzenie pozycji jest ważne

Aby zapewnić najbardziej precyzyjne wyniki wyszukiwania w jak najkrótszym czasie, Google stale rozwija i aktualizuje swoje algorytmy. W rezultacie, pierwsza strona wyników często się zmienia. Pierwsza strona to ta, którą użytkownik widzi bezpośrednio po wpisaniu zapytania w Google. Każda strona walczy o zajęcie pierwszego miejsca na tej stronie. Jeżeli zajmujesz drugą lub trzecią stronę wyników w swojej kategorii, jesteś sporo za swoimi konkurentami i dlatego musisz dokonać pewnych zmian, aby to zmienić.

Jeżeli chciałbyś zobaczyć swoją stronę na pierwszej stronie wyników, powinieneś ostrożnie śledzić wszystkie zmiany, jakie wprowadza Google, analizować je i adaptować swoje strategie do zmian Google. Idealnie by było, jakbyś robił to codziennie. Dodatkowo, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na zmianę pozycji Twojej strony na przestrzeni czasu.

Bądź świadom zmian pozycji swojej strony

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Gdy się rozleniwisz i nie będziesz się starać, Twoja strona będzie na 3, 4, 5 i dalszych stronach. Oprócz śledzenia aktualnej pozycji Twojej strony, powinieneś także śledzić i dostawać powiadomienia, gdy dojdzie do nagłego spadku.

Kiedy Twoja strona spadnie w rankingu, musisz szybko przeanalizować przyczyny. Później, gdy je znajdziesz, powinieneś je wyeliminować (jeśli to możliwe). Musisz być świadomy, że długa lub stała utrata wysokiej pozycji może naprawdę zaszkodzić Twojej firmie. Powinieneś uważać na następujące możliwe powody spadków w rankingu:

  • Zmiany lub aktualizacje w algorytmach Google (aby zminimalizować ten wpływ powinieneś dostosowywać swoje SEO)
  • Utrata linków przychodzących
  • Wzrost intensywności działać SEO konkurencji (tak, to prawda, jeżeli nie starasz się wystarczająco, konkurencja Cię pokona. Aby temu zapobiec, musisz się bardziej starać i zwiększyć budżet SEO)
  • Problemy (błędy) na stronie
  • Automatyczna lub ręczna kara od Google (jeżeli to się zdarzy, powinieneś natychmiast przeanalizować swoją stronę i linki przychodzące, aby zobaczyć, dlaczego została nałożona na Ciebie kara)

Teraz już wiesz, co powinieneś i czego nie powinieneś robić, aby utrzymać miejsce w rankingu Google swojej strony. Powinieneś też zapamiętać kilka innych ważnych kwestii dotyczących rankingów Google.

O tym musisz pamiętać obserwując rankingi

  • Rankingi Google różnią się w zależności od kraju, w którym dokonujesz wyszukiwania. Jeżeli znajdujesz się w Wielkiej Brytanii, wyniki, które zobaczysz będą głównie z tego kraju. Ponieważ Google w zależności od kraju ma różne wersje, musisz śledzić SERP tego kraju, w którym znajduje się grupa docelowa Twojej strony internetowej (np. google.pl dla Polski).
  • Wyniki Google SERP mogą się różnić w wersji przeglądarkowej i mobilnej. Kiedy wykonuje się wyszukiwanie Google w jakiejkolwiek przeglądarce, automatycznie zostaje wysłana informacja o niej, aby rezultaty zostały zoptymalizowane. Przez to, dobrym pomysłem jest śledzenie rankingów SERP niezależnie w obu środowiskach.
  • Google oficjalnie nie pozwala na automatyczne skanowanie pozycji. To dlatego rozwiązania monitorujące muszą używać wielu serwerów proxy, aby naśladować prawdziwych użytkowników.
  • Wyniki wyszukiwania Google są personalizowane przez preferencje internetowe każdego użytkownika. Google korzysta z plików cookies i historii wyszukiwania, aby wyświetlić inną wersję Google SERP różnym użytkownikom. Jedynym sposobem na podejrzenie i porównanie różnych rankingów SERP jest korzystanie z trybu prywatnego w przeglądarce.
  • Powiedzieliśmy, że jedyną stroną wyników wyszukiwania, która naprawdę się liczy jest pierwsza strona, ponieważ tylko linki na tej stronie zyskują znaczną ilość kliknięć i generują ruch. Ale to nie znaczy, że nie musisz sprawdzać kolejnych stron. Powinieneś analizować przynajmniej pierwsze 100 stron, aby obserwować historię pozycji swojej strony i efekty Twoich działań SEO.

Czujesz się przytłoczony tymi wszystkimi informacjami? Domyślamy się, że chcesz po prostu wiedzieć dokładnie, jak śledzić pozycje swojej strony. Przejrzyj nasze wskazówki, które pomogą Ci osiągnąć najwyższe wyniki w rankingach.

5 sposobów na śledzenie pozycji w wynikach wyszukiwania

  1. Sprawdzanie pozycji ręcznie w Google. Musisz jednak wiedzieć, że manualne sprawdzanie pozycji strony zajmuje mnóstwo czasu i dla dużej ilości słów kluczowych jest praktycznie niemożliwe.
  2. Obserwowanie „Analizy wyszukiwania” w Google Search Console. Możesz także eksportować dane i importować je do jakiegokolwiek narzędzia analitycznego, jakiego używasz (nawet do Excela).
  3. Używanie specjalnego oprogramowania instalowanego na Twoim komputerze. Istnieje wiele programów, które mogą połączyć się z Google i codziennie sprawdzać pozcyje dla Twoich słów kluczowych. Niemniej jednak, używając tych narzędzi nadal musisz uważać. Jeżeli sprawdzasz zbyt wiele słów kluczowych, upewnij się, że Twoje oprogramowanie korzysta z serwerów proxy. Prawdopodobnie będziesz musiał kupić kilka subskrypcji, aby to było możliwe.
  4. Narzędzia online – aplikacje webowe (polecamy tę opcję, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas i wysiłek a dobrze działa). Za korzystanie z takich narzędzi będziesz musiał płacić, ale jest to tego warte, ponieważ takie narzędzia są często aktualizowane (co jest bardzo ważne biorąc pod uwagę częste zmiany algorytmów Google).
  5. Możesz stworzyć swój własny serwer monitorujący SERPs. Istnieje kilka gotowych rozwiązań, które możesz zainstalować na serwerze webowym i połączyć z sięcią serwerów proxy, wykupionych jako osobna usługa. Jest to efektywny sposób szczególnie dla agencji, które muszą monitorować setki stron z tysiącami słów kluczowych.

Sugerujemy skorzystanie z jednego ze świetnych narzędzi, o których napisaliśmy poniżej. Dzięki temu będziesz kontrolować pozycje swojej strony jak profesjonalista.

Najlepsze narzędzia do monitorowania pozycji

Na rynku można znaleźć wiele rozbudowanych narzędzi do SEO, które wśród wielu innych funkcji umożliwiają śledzenie SERP – na przykład Ahrefs czy Moz – ale my opisujemy tutaj jedynie te narzędzia, które specjalizują się w monitorowaniu pozycji.

Polskie narzędzia do monitorowania pozycji

Seo-Stat

Seo-Stat to jedna z najstarszych polskich aplikacji monitorujących pozycję – działa od 2008 roku. Potrafi monitorować nie tylko Google, ale również Bing, Yahoo, Yandex, Sezam i kilka innych wyszukiwarek. Najmniejszy pakiet pozwala śledzić 50 fraz i kosztuje 8,66 zł brutto miesięcznie.

seostation

seostation to marka nieco młodsza od Seo-Stat – pojawiła się w 2011 roku. Zachęca nowoczesnym i responsywnym interfejsem. Wśród jej funkcji znajdziemy możliwość monitorowania wybranych wersji językowych Google oraz monitorowanie danych pozyskiwanych z innych źródeł – np. wskaźników Trust Flow i Citation Flow czy liczby backlinków (wg Majestic). Ważną funkcją są rozbudowane alerty, wysyłane w przypadku spadków pozycji czy wyindeksowania. Ceny zaczynają się od 27 zł brutto miesięcznie za monitorowanie 50 fraz.

WebPozycja

WebPozycja chwali się 20 tysiącami klientów i monitorowaniem ponad 3 milionów fraz. Ciekawą funkcją tej usługi są powiadomienia o nowych stronach w indeksie Google dla danej frazy – pozwalają szybko poznać nowych konkurentów. Najtańsza opcja w cenniku (nie licząc konta darmowego) to 55 fraz w cenie 8 zł brutto za miesiąc.

SerpMonster

SerpMonster wyróżnia się dowcipną identyfikacją i komunikacją („Potwornie dokładny system monitorowania pozycji domen”). Według udostępnionego kalkulatora można zamówić monitorowanie nawet pojedynczej frazy (w cenie 38 groszy brutto miesięcznie) a pakiet 50 fraz kosztuje jedynie 19 złotych brutto za miesiąc.

cmonitor

Na stronie cmonitora nie ma zbyt wielu informacji, ale na pewno za aplikacją stoją specjaliści od pozycjonowania, bo od dawna cmonitor.pl wyświetla się na pierwszej pozycji dla zapytań typu „monitorowanie pozycji”. Za niecałe 20 złotych brutto miesięcznie cmonitor pozwala monitorować pozycję dla 25 słów kluczowych.

ASPS

ASPS to skrót od „Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony”. Również w przypadku tej aplikacji atutem jest estetyczny i reponsywny interfejs. ASPS umożliwia monitorowanie wybranej z 47 wersji językowych Google oraz monitorowanie wyników dla symulowanych lokalizaji (np. miejscowości). Najmniejszy pakiet, pozwalający monitorować 25 fraz, kosztuje zaledwie 7 zł brutto miesięcznie.

Globalne narzędzia do monitorowania pozycji

SERPs

SERPs to narzędzie, które codziennie sprawdza rankingi Google dla Twojej strony i każdego dnia ukazuje Ci jej wyniki. To narzędzie pozwala Ci śledzić rankingi na telefonie, komputerze oraz tablecie, działa na nielimitowanej ilości domen, bez limitu kont użytkownika. Ceny zaczynają się od 49$ za 1000 słów kluczowych i przyjazne deweloperom REST API, które pozwala Ci eksportować codzienne rankingi do własnych systemów. To jest zdecydowanie to narzędzie, które pozwoli Ci mieć pogląd na wszystkie rankingi.

SERPBook

SERPBook jest narzędziem śledzącym rankingi SEO w czasie rzeczywistym, lokalnie i globalnie, nie tylko w Google, ale również w innych popularnych wyszukiwarkach, takich jak Bing i Yahoo. Kluczową cechą tego narzędzia jest to, że pozwala Ci zautomatyzować wyszukiwanie słów kluczowych w parę minut, a później ustawić automatyczne maile z raportem. W rezultacie, możesz zautomatyzować cały proces śledzenia rankingów, dostając raporty tak często, jak tylko chcesz. To narzędzie, którego cena zaczyna się od 16$ za 50 słów kluczowych, jest zdecydowanie warte sprawdzenia.

SERPFox

SERPFox to wyrafinowane narzędzie internetowe, które przeszukuje tysiące wyszukiwań i wysyła do Ciebie raporty dotyczące rankingów Twoich słów kluczowych. Cechują go planowanie raportów, śledzenie lokalnych rankingów, wersja przeglądarkowa i mobilna oraz przystępna cena, zaczynająca się od 10$ za 100 słów kluczowych, kto nie chciałby skorzystać? Dodatkowo, pozwala Ci ustawić powiadomienia, abyś został powiadomiony w razie dużych zmian w rankingach (a to bardzo ważne).

Wincher

Wincher oferuje wysoki poziom powiadamiania i jest łatwym w użyciu narzędziem śledzącym SEO dla profesjonalistów. Pozwala Ci śledzić własne pozycje oraz pozycje konkurentów codziennie i otrzymywać automatyczne powiadomienia w razie ważnych zmian. Interesującą cechą tej aplikacji jest grupowanie słów kluczowych – możesz pogrupować słowa kluczowe do różnych kategorii, aby lepiej ocenić postępy. Ceny Wincher zaczynają się od 7$ za 100 słów kluczowych.

SERPWatcher

SERPWatcher to narzędzie skupione na efektywności i prostocie użytkowania, które pozwala Ci na śledzenie danych takich jak odwiedziny strony, indeks dominacji, rankingowe tabele dystrybucji, ale także codzienne rankingi na jednym ekranie. Dodatkowe opcje to na przykład rezultaty związane z lokalizacją, interaktywne raporty, narzędzia SEO i powiadomienia mailowe. Warto zwrócić uwagę na SERPWatcher, którego ceny zaczynają się od 49$ za 200 słów kluczowych.

SiteOScope

Siteoscope to narzędzie typu wszystko-w-jednym, które pozwala Ci śledzić wiele aspektów marketingu online dotyczących Twojej strony na jednej tablicy. Z tym jednym narzędziem możesz zająć się wszystkim, od rankingów słów kluczowych, po statystyki z mediów społecznościowych. W niskiej cenie 9,99$ za 35 słów kluczowych możesz skorzystać z takich możliwości jak śledzenie konkurencji, ruchu na stronie, codzienne analizy mediów społecznościowych, automatyzowane raporty i wiele innych.

SERPYou

Możesz już sprawdzać codziennie rankingi swojej strony, ale czy Twoi klienci też mogą? SERPYou pozwala Tobie i Twoim klientom kontrolować Twoje rankingi w Google, Bing i Yahoo poprzez otrzymywanie raportów i wglądu do ruchu na stronie oraz osiągnięć marketingowych. Mimo, że wydaje się to trochę zbyt proste w porównaniu do innych, bardziej wyrafinowanych narzędzi, ale SERPYou jest mądrym wyborem, jeżeli nie chcesz komplikować. Jego ceny zaczynają się od 9$ za 50 słów kluczowych.

SpySERP

Gdy odwiedzisz stronę SpySERP zostaniesz onieśmielony szerokim wyborem cech, które to narzędzie oferuje. Wiele wyszukiwarek umożliwia dostosowanie regionu i języka, sprawdzanie częstotliwości występowania słów kluczowych i monitorowanie rankingu konkurencji. Ceny tego narzędzia zaczynają się od 19$, jest ono dostępne w różnych opcjach subskrypcji, aby sprostać oczekiwaniom różnych użytkowników, zapewniając powiadomienia mailowe i eksportowanie raportów.

SERPCloud

SERPCloud jest profesjonalnym narzędziem zarówno dla webmasterów, jak i dla agencji SEO, które oprócz zwykłego monitoringu rankingów i słów kluczowych oferuje zdalny dostęp do API. Jego cena zaczyna się od 7$ za 50 słów kluczowych. To narzędzie pozwala Ci śledzić każdą zmianę w pozycji Twojej strony poprzez diagramy oraz rankingi na YouTube. SERPCloud jest pierwszym narzędziem monitorującym rankingi SERP, które oferuje raporty w chmurze, przez co masz dostęp do swoich raportów na popularnych chmurach jak Dropbox i dysk Google.

AntRanks

AntRanks odnawia całe środowisko monitorowania rankingów poprzez danie dostępu do strony z wizualnie ulepszonymi raportami. Możesz dostosować to narzędzie do pożądanych wyszukiwarek, języków i lokalizacji, aby zdobywać najbardziej potrzebne dane z różnych wyszukiwań. Cena AntRanks zaczyna się od 19$ za 100 słów kluczowych. To narzędzie daje Ci dostęp do opcji takich jak analizy, udostępnianie raportów, API i nie tylko.

Oto bonusowa wskazówka – wszystkie usługi powyżej (i podobne do nich) są zawsze potrzebne na dłuższy czas, więc jeśli decydujesz się na subskrypcję któregoś z nich, zawsze wybieraj subskrypcję roczną, ponieważ w ten sposób obniżysz jej miesięczny koszt.

  • Najlepsze narzędzia (polskie i globalne) do monitorowania pozycji w wyszukiwarkach supermonitoring.pl/blog… via @MonitoringStron

    Tweetnij to

Podsumowując

Mamy nadzieję, że skorzystasz z którychś z naszych rad i z listy narzędzi powyżej. Monitoring SERP jest niezbędny, jeżeli chcesz, aby Twoja strona odnosiła sukcesy i liczyła się na rynku. Zapamiętaj wskazówki, o których napisaliśmy, kiedy będziesz śledził rankingi SERP Twojej strony i daj nam znać w komentarzu o innych wypróbowanych przez Ciebie sposobach.

Dodaj odpowiedź:

  • Przeglądaj Kategorie

  • Obserwuj nas



  • Super Monitoring

    Superbohaterski monitoring dostępności i prawidłowego funkcjonowania serwisów i aplikacji internetowych.


    Wypróbuj bezpłatnie

    lub dowiedz się więcej
Więcej w SEO/SEM
Odkryj strategię SEO swojej konkurencji dzięki SpyFu

Search Engine Optimization lub SEO to w dzisiejszych czasach jedno z najpotężniejszych narzędzi używanych przez firmy do bycia zawsze o...

Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. zamknij