UTM Editor – sprawne tagowanie linków kampanii

Opublikowany 16 marca 2020 w Analityka. Tagi: , , , .

Ocenę efektywności kampanii reklamowej możesz robić całościowo. Ale żeby ją na bieżąco optymalizować i wycisnąć jak najwięcej z przeznaczonego na nią budżetu, potrzebujesz szczegółowych danych na temat skuteczności poszczególnych kanałów, kreacji, lokalizacji.
Do tego służą właśnie tagi UTM – parametry dodawane do adresu URL strony docelowej, nie wpływające na jej wyświetlanie się, za to pozwalające pakietowi analitycznemu (np. Google Analytics) rejestrować dodatkowe informacje dotyczące źródeł ruchu.

https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard3

Rodzaje tagów UTM

Istnieje pięć podstawowych tagów UTM, z czego użycie trzech pierwszych jest obowiązkowe. Innymi słowy – otagowany URL powinien zawierać co najmniej trzy pierwsze tagi – użycie dwóch pozostałych (i ewentualnych innych) jest dobrowolne.

utm_campaign

Pierwszy z obowiązkowych tagów, używany do oznaczenia całej kampanii. Za jego pomocą możesz grupować linki z różnych serwisów i analizować łącznie wszystkie działania składające się na kampanię.

utm_campaign=wyprzedaz-wiosna2020
utm_campaign=darmowe-probki
utm_campaign=rebranding2020

utm_source

Drugi obowiązkowy tag zawiera informacje o źródle ruchu – czyli określenie kanału, z którego ruch jest pozyskiwany. Może to być nazwa portalu, serwisu społecznościowego, sieci reklamowej itd.

utm_source=facebook
utm_source=blog
utm_source=newsletter

utm_medium

Ostatni z tagów obowiązkowych służy do przekazania informacji o nośniku reklamowym. Tutaj możesz oznaczyć konkretny baner, żeby później w statystykach obserwować jego skuteczność na tle pozostałych kreacji.

utm_medium=rectangle7
utm_medium=textlink
utm_medium=button

utm_content

Opcjonalny tag, który może zostać użyty do wskazania konkretnej treści, która przyciągnęła danego użytkownika na docelową stronę. Może to być treść banera, przycisku albo artykułu, w którym reklama została umieszczona. Przykład: w wielu postach na blogu masz ten sam baner lub przycisk – a chcesz wiedzieć, który z artykułów przynosi Ci najwięcej wizyt.

utm_content=wszystko+za+pol+ceny
utm_content=jak+dobrac+biustonosz
utm_content=10+sposobow+na+wypoczynek

utm_term

Kolejny tag nieobowiązkowy, mający zastosowanie w działaniach CPC do identyfikowania konkretnych fraz kluczowych.

utm_term=czasopisma+biznesowe
utm_term=buty+do+biegania
utm_term=hosting

Budowanie URLi z tagami UTM

Najpopularniejszym narzędziem służącym do przygotowywania otagowanych adresów URL jest… Excel (albo dowolny inny arkusz kalkulacyjny). Docelowy URL landing page w pierwszej kolumnie, poszczególne tagi UTM w kolejnych a w ostatniej formuła łącząca wszystko w całość, np. =ZŁĄCZ.TEKSTY(A1;"?";B1;"&";C1;"&";D1).

Na szczęście, istnieją wygodniejsze rozwiązania – na przykład darmowy UTM Editor.

UTM Editor

Funkcje UTM Editora

UTM Editor to prosty formularz, który “dokleja” wprowadzone parametry UTM do podanego adresu URL strony docelowej. Działa bardzo szybko i zapamiętuje wprowadzone dane, wyświetlając je przy naszej kolejnej wizycie.

UTM Editor jest w stanie ułatwić Twoją pracę z tagami UTM dzięki dwóm wygodnym funkcjom:

Podpowiedzi

Pod polami formularza odpowiadającymi poszczególnym tagom UTM znajdują się przykładowe (często używane) wartości danych parametrów. Wystarczy kliknąć w wybrany przykład, żeby wstawił się on jako wartość pola. W ten sposób można błyskawicznie “wyklikać” cały otagowany URL.

Generowanie wielu URLi jednocześnie

Jeżeli w pole na URL strony docelowej wkleisz wiele adresów – po jednym w linii – wygenerowane zostanie wiele otagowanych adresów URL. W każdej linii dodane zostaną te same parametry.
Ale, jeżeli chcesz, żeby w każdym z wygenerowanych URLi jeden z parametrów się różnił – np. numerem – użyj placeholdera “%X%” – w jego miejsce zostanie wstawiony numer wiersza. W ten sposób uzyskasz coś takiego:

https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard1
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard2
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard3
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard4

UTM Editor - zrzut ekranu

Skracanie URLi

Otagowane adresy URL są bardzo długie. Same podstawowe tagi to już co najmniej 40 znaków – a najczęściej bliżej 70. Jeżeli do tego adres strony docelowej jest długi, to potrafi wyjść niezły kolos.

https://www.mojastrona.pl/podstrona-danej-kampanii/?utm_campaign=promocja-lato2020&utm_source=instagram&utm_medium=post&utm_term=wyprzedaz+butow+do+biegania

Na szczęście, otagowane adresy URL można skrócić – korzystając z takich serwisów jak bit.ly czy rocketlink.io. Aktualnie trzeba to robić ręcznie, jednak w najbliższym czasie UTM Editor ma zostać zintegrowany z bit.ly – i skrócone linki będą generowane jednym kliknięciem!

Podsumowanie

Tagi UTM niewątpliwie są nieodzowne w marketingu internetowym – przydają się do oceny i optymalizacji działań oraz pomagają w atrybucji konwersji – czyli przypisaniu “zasług” danego zdarzenia (np. sprzedaży, rejestracji) do właściwego kanału, medium itd.
UTM Editor pozwala szybko i sprawnie generować otagowane linki do kampanii – zarówno pojedyncze, jak też seryjnie.

Dodaj odpowiedź:

  • Przeglądaj Kategorie


  • Super Monitoring

    Superbohaterski monitoring dostępności i prawidłowego funkcjonowania serwisów i aplikacji internetowych.


    Wypróbuj bezpłatnie

    lub dowiedz się więcej
Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. zamknij