UTM Editor – sprawne tagowanie linków kampanii

Opublikowany 16 marca 2020 w Analityka. Tagi: , , , .

Ocenę efektywności kampanii reklamowej możesz robić całościowo. Ale żeby ją na bieżąco optymalizować i wycisnąć jak najwięcej z przeznaczonego na nią budżetu, potrzebujesz szczegółowych danych na temat skuteczności poszczególnych kanałów, kreacji, lokalizacji.
Do tego służą właśnie tagi UTM – parametry dodawane do adresu URL strony docelowej, nie wpływające na jej wyświetlanie się, za to pozwalające pakietowi analitycznemu (np. Google Analytics) rejestrować dodatkowe informacje dotyczące źródeł ruchu.

https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard3

Rodzaje tagów UTM

Istnieje pięć podstawowych tagów UTM, z czego użycie trzech pierwszych jest obowiązkowe. Innymi słowy – otagowany URL powinien zawierać co najmniej trzy pierwsze tagi – użycie dwóch pozostałych (i ewentualnych innych) jest dobrowolne.

utm_campaign

Pierwszy z obowiązkowych tagów, używany do oznaczenia całej kampanii. Za jego pomocą możesz grupować linki z różnych serwisów i analizować łącznie wszystkie działania składające się na kampanię.

utm_campaign=wyprzedaz-wiosna2020
utm_campaign=darmowe-probki
utm_campaign=rebranding2020

utm_source

Drugi obowiązkowy tag zawiera informacje o źródle ruchu – czyli określenie kanału, z którego ruch jest pozyskiwany. Może to być nazwa portalu, serwisu społecznościowego, sieci reklamowej itd.

utm_source=facebook
utm_source=blog
utm_source=newsletter

utm_medium

Ostatni z tagów obowiązkowych służy do przekazania informacji o nośniku reklamowym. Tutaj możesz oznaczyć konkretny baner, żeby później w statystykach obserwować jego skuteczność na tle pozostałych kreacji.

utm_medium=rectangle7
utm_medium=textlink
utm_medium=button

utm_content

Opcjonalny tag, który może zostać użyty do wskazania konkretnej treści, która przyciągnęła danego użytkownika na docelową stronę. Może to być treść banera, przycisku albo artykułu, w którym reklama została umieszczona. Przykład: w wielu postach na blogu masz ten sam baner lub przycisk – a chcesz wiedzieć, który z artykułów przynosi Ci najwięcej wizyt.

utm_content=wszystko+za+pol+ceny
utm_content=jak+dobrac+biustonosz
utm_content=10+sposobow+na+wypoczynek

utm_term

Kolejny tag nieobowiązkowy, mający zastosowanie w działaniach CPC do identyfikowania konkretnych fraz kluczowych.

utm_term=czasopisma+biznesowe
utm_term=buty+do+biegania
utm_term=hosting

Budowanie URLi z tagami UTM

Najpopularniejszym narzędziem służącym do przygotowywania otagowanych adresów URL jest… Excel (albo dowolny inny arkusz kalkulacyjny). Docelowy URL landing page w pierwszej kolumnie, poszczególne tagi UTM w kolejnych a w ostatniej formuła łącząca wszystko w całość, np. =ZŁĄCZ.TEKSTY(A1;"?";B1;"&";C1;"&";D1).

Na szczęście, istnieją wygodniejsze rozwiązania – na przykład darmowy UTM Editor.

UTM Editor

Funkcje UTM Editora

UTM Editor to prosty formularz, który “dokleja” wprowadzone parametry UTM do podanego adresu URL strony docelowej. Działa bardzo szybko i zapamiętuje wprowadzone dane, wyświetlając je przy naszej kolejnej wizycie.

UTM Editor jest w stanie ułatwić Twoją pracę z tagami UTM dzięki dwóm wygodnym funkcjom:

Podpowiedzi

Pod polami formularza odpowiadającymi poszczególnym tagom UTM znajdują się przykładowe (często używane) wartości danych parametrów. Wystarczy kliknąć w wybrany przykład, żeby wstawił się on jako wartość pola. W ten sposób można błyskawicznie “wyklikać” cały otagowany URL.

Generowanie wielu URLi jednocześnie

Jeżeli w pole na URL strony docelowej wkleisz wiele adresów – po jednym w linii – wygenerowane zostanie wiele otagowanych adresów URL. W każdej linii dodane zostaną te same parametry.
Ale, jeżeli chcesz, żeby w każdym z wygenerowanych URLi jeden z parametrów się różnił – np. numerem – użyj placeholdera “%X%” – w jego miejsce zostanie wstawiony numer wiersza. W ten sposób uzyskasz coś takiego:

https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard1
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard2
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard3
https://www.mojastrona.pl/?utm_campaign=blackfriday2020&utm_source=onet&utm_medium=billboard4

UTM Editor - zrzut ekranu

Skracanie URLi

Otagowane adresy URL są bardzo długie. Same podstawowe tagi to już co najmniej 40 znaków – a najczęściej bliżej 70. Jeżeli do tego adres strony docelowej jest długi, to potrafi wyjść niezły kolos.

https://www.mojastrona.pl/podstrona-danej-kampanii/?utm_campaign=promocja-lato2020&utm_source=instagram&utm_medium=post&utm_term=wyprzedaz+butow+do+biegania

Na szczęście, otagowane adresy URL można skrócić – korzystając z takich serwisów jak bit.ly czy rocketlink.io. Aktualnie trzeba to robić ręcznie, jednak w najbliższym czasie UTM Editor ma zostać zintegrowany z bit.ly – i skrócone linki będą generowane jednym kliknięciem!

Podsumowanie

Tagi UTM niewątpliwie są nieodzowne w marketingu internetowym – przydają się do oceny i optymalizacji działań oraz pomagają w atrybucji konwersji – czyli przypisaniu “zasług” danego zdarzenia (np. sprzedaży, rejestracji) do właściwego kanału, medium itd.
UTM Editor pozwala szybko i sprawnie generować otagowane linki do kampanii – zarówno pojedyncze, jak też seryjnie.

Dodaj odpowiedź:

  • Przeglądaj Kategorie


  • Super Monitoring

    Superbohaterski monitoring dostępności i prawidłowego funkcjonowania serwisów i aplikacji internetowych.


    Wypróbuj bezpłatnie

    lub dowiedz się więcej
Przeczytaj poprzedni wpis:
ponitoring cen
10 narzędzi do monitorowania cen w ecommerce

W tym poście omówimy 10 najlepszych narzędzi do monitoringu cen, używanych przez większość wielkich firm ecommerce.

Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. zamknij